Enerji, Şalt, Enerji Kalitesi, Pano, Trafo, Kablo, Motor, Kesintisiz Güç Kaynağı, Topraklama, Aydınlatma, Test-Ölçüm, Elektrik Proje-Taahhüt, Elektronik, dergi

“MOTORLARIN ENERJİ VERİMLİLİĞİNE UYGUN PERFORMANS GÖSTERMESİ GEREKİR”

Eaton Elektrik Türkiye Ülke Müdürü Yılmaz Özcan ile yeni nesil motor ve sürücü sistemlerinden ve sundukları çözümlerden bahsettik.

Röportaj: Deniz Güldal

Yeni nesil motor ve sürücü sistemleri neler ve endüstriye ne gibi faydaları olacak?

Günümüzde enerji verimliliği ve Endüstri 4.0 oldukça önemli bir konu. Bu nedenle motor üreticileri enerji verimliliği yüksek olan motorları üretmeye başladı. Sürücülerin bu enerji verimliliği yüksek olan motorlara ugun olarak performans göstermeleri gerekir. Sürücülerin hem motora ait okunabilir durum bilgilerini hem de çevresel bilgileri bulut ortamına aktarabilecekleri donanımlara sahip olmalı.

İyi bir motor ve sürücü sistemi seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

Motor ve sürücü seçiminde en önemli kriter, uygulamaya ve birbiriyle çalışmaya uygun ürünlerin seçiminin yapılmasıdır. Vinç uygulaması gibi ağır şartlara sahip bir uygulama için ağır şartlarda çalışmaya uygun sürücülerin seçilmesi gerekir. Sürücü seçiminde diğer önemli konular ise ortam şartları, tesiste kabul edilebilen harmonik seviyesidir, kullanılan haberleşme protokolü ve uygulamaya özel hazırlanmış yazılımlar sayılabilir.

Endüstri 4.0 sürecinde motor ve sürücülerin nasıl bir gelişim göstereceğini düşünüyorsunuz?

Günümüzde motor ile ilgili parametreler ve çevresel bilgiler okunabiliyor, kritik arıza bilgileri, sayısı ve arıza sebepleri gibi bilgiler iletilebiliyor, enerji verileri okunabiliyor. Gelecekte parametre ayarları konusunda daha kullanıcı dostu, daha çok veri toplayabilen, daha az harmonik ve sıcaklık üreten, daha yüksek verimli lojik ve kompakt sürücülerin geliştirilmesini bekliyoruz.

Maliyeti düşürmek ve verimliliği artırmak için motor ve sürücü sistemlerinin nasıl bir gelişim sürecinde olması gerekir?

Enerji verimliliğini artırmak için güç elektroniğindeki gelişimi çok yakından takip ederek, bu gelişmeleri sürücü teknolojisine aktarmak gerekiyor.

Eaton olarak piyasa yeni sunduğunuz konuyla ilgili yeni bir çözümünüz var mı?

Avrupadaki ERP direktiflerine göre belli bir güce kadar olan motorların IE3 veya daha yüksek verimlilikte motorlar olması gerekmekte. Eğer IE2 verimlilikteki motor kullanılıyorsa motora sürücü ile yol verilmesi gerekiyor. Sektöre yeni sunduğumuz DE1 sürücümüz, ERP direktiifine uygun olarak IE2 motorlara yol veren klasik direkt yolverici ürünler (kontaktör+termik) ile kolay bir şekilde değiştirilebilir. Ayrıca DE1 sürücülerimiz, sürücü alanında uzmanlık gerektirmeden parametrelerinin ayarlanabilmesini ve sürücünün kolayca devreye alınmasını sağlıyor. Eaton’un yeni nesil DB1 sürücülerinde ise kendinden soğutmalı soğuk plaka teknolojisi sayesinde sıcaklık korumasını ve %40’a kadar montaj alanından tasarruf sağlıyoruz.